onsdag 24 december 2014

15%

Fick ett infall och köpte tidningen hästfocus igår, som förövrigt pryds av en fin nordsvensk på förstasidan :) Bläddrade lite i den och kommer till sidan 65 med rubriken; "Hur mycket vikt kan en häst bära ?" Läser lite och citerar "... De utgick från att ryttaren skulle väga 10% och i studien var det endast 5% av deltagande ekipage som gjorde detta. Vägde ryttaren 15% av hästens vikt ansågs det tillfredsställande och vägde den 20% av hästens vikt ansåg forskarna att det var skadligt för hästen."

Så jag satt och räknade lite på det igår och det skilde ganska många kilon mellan 10% och 15%. Ska jag hålla mig på 15% så måste jag gå ner ca 25 kg och det borde jag väl klara bara jag får bukt på mitt sockerberoende. Tills dess tänker jag tömköra/långa tyglar mm och jag kommer bli en riktig hejare på det ;) 



Inga kommentarer: