måndag 22 december 2014

Sockerberoende

Hej jag heter Annika, och jag är sockerberoende. 

Igår pratade jag med Jill om mitt sockerbehov och missbruk och hon skickade mig några läsvärda länkar. Via den ena (1) länken kom man till en sida där man kunde läsa om ett gift par där kvinnan var sockerberoende och jag kände igen mig till stor del av det. Via den andra (2) länken kom man till en sida där man kunde läsa om sockerberoende, hur hjärnan funkar då osv.  Där fanns det även ett litet test på några frågor och jag tror jag svarade ja på alla frågor utom en. Hittade själv en film (3) med Bitten Jonsson om sockerberoende där jag också kände sååå väl igen mig. 

Det är sluträknat på kalorier nu. Fokuset måste läggas på orsaken till min stadiga viktuppgång, sockerberoendet. Gör jag något åt det kommer nog kilona att försvinna av sig själva så småningom. Det absolut bästa hade varit att utesluta socker helt i alla dess former och köra på LCHF. Men jag pallar inte det. Jag orkar inte göra livet så svårt utan vill kunna äta ute och så när det krisar utan att behöva tänka på om och vad jag kan äta. 

Tanken på att behöva avstå från tårtor, godis, läsk, snacks, fikabröd osv är ganska jobbig. Lyckas jag hålla mig från det kommer jag inte ens kunna äta tårta hos någon som fyller år för då kommer jag få återfall. Jag kommer inte kunna sitta hemma och kolla på film och äta godis en kväll för då kommer det bli två kvällar. Tre kvällar. Sju kvällar. Är man hos/med någon så är det ju socialt också. 

Värst är nog på jobbet. Om ni vara kunde ana hur mycket fikabröd och annat folk kommer ha med och bjuda på och hur det kommer låta när jag avstår. "Du är så storbjuden!", med bittert tonläge. "Jag ska aldig mer bjuda dig" "Bantar du eller ?!" Suck! Men jag är långledig nu och när jag kommer tillbaka till jobbet ska jag vara mer redo än någonsin att ta dem dåliga kommentarerna! 

Just nu gör jag något som är så jävla dumt! Jag sitter och mosar i mig onödiga saker som "förberedelse" för att sluta. Det låter sjukt, jag vet. Men känns lite som att det här är min sista stund i livet på nå vis. Usch!

Länk 1 HÄR
Länk 2 HÄR
Länk 3 HÄR

Inga kommentarer: