söndag 12 maj 2013

Athlas 12/5 -13

Igår fick jag dåligt samvete över stackars Athlas när han fick vara kvar hemma medans jag och mamma stack ut med dom stora. Tänkte att jag skulle hitta på något med honom idag men var inte speciellt sugen på att tömköra varken på banan eller i skogen, det är punka på rockarden och jag var inte heller speciellt sugen på att tricka. Köpte ny innerslang till det punkterade däcket i fredags men hann inte mer än att ta med det till stallet innan det vart gnäll om att jag inte lämnade in däcket och fick det fixat för det var sååå jobbigt att göra. Tänkte att det inte kan vara speciellt svårt och skulle prova men gav mig ganska snart. Tror inte att det är så svårt egentligen men jag har aldrig pysslat med sånt förut.

Köpte en hästboll i vintras som jag tänkte att jag skulle gå över till grannen med och kolla om han kunde blåsa upp den åt mig, pappa hittade inte pipen som man måste ha. Han kunde inte heller blåsa upp den så det vart inget med bollen heller. Istället skulle Athlas få följa med som handhäst, något han inte uppskattar så mycket.

Tog in honom och borstade + raspade lite på hovarna och idag var han en fröjd att hålla på med. Inte sådär fladdrig som han brukar kunna vara utan han var lugn och ja, harmonisk typ. Inget tjafs när jag raspade hovarna, han drog åt sig hovarna lite några gånger men det är fullt acceptabelt tycker jag.

När jag var klar med borstningen tog jag in Zorro och Nisse. Gjorde i ordning Zorro och sen stack vi iväg. Athlas skulle som vanligt bita Zorro på halsen, bogen, buken eller hasen. Och gjorde han inte det så gav han mig små nyp på benet eller foten. Och gjorde han inte det heller så skulle han antingen gå långt bak så jag fick dra honom efter oss eller försöka smita om för att vara först.

Kort o gott kan man väl säga att det mer eller mindre var kaos, så som det brukar bli när jag har med Athlas som handhäst. Kom att tänka på hur smidigt det kan vara att ha tränat hästarna ifrån marken en del så att dom kan lite trick oså. Kunde sitta på Zorro och peka på Athlas så flyttade sig Athlas mot oss och stod precis bredvid, något jag inte tänkte på förän jag redan mött 3 bilar och inte fick något mer möte sen, men det ska jag använda mig av nästa gång.


Inga kommentarer: