lördag 23 mars 2013

Oj vad grejer man hinner med på dagarna bara man går upp i tid och låter bli facebook och mobilen. 

På tal om facebook så kikade jag in i morse medan jag åt frukost och ännu en gång ställde jag mig frågan varför jag år på den sidan. Det första jag möttes av var någon som lagt upp 28 statusuppdateringar om nån speedway. "JAAAAAA!! Bra där!" typ och flera i den stilen. Vad vill man få ut av en sån statusrad ? Vem bryr sig ? Jo jag bryr mig, för att jag stör mig på det. Varför ska man skriva varje ord man tänker, på facebook ? Det börjar ju för fan bli sjukligt! Jag säger inget om att man skriver nå kul ibland, delar med sig av bilder/filmer osv. Men varför skriva "Har precis klätt på mig och ätit frukost. Ska snart ner till stallet och ikväll blir det god mat och mys med älsklingen!" ? Vad vill man få ut av det ? 

På förmiddagen gick jag och Lovis runt Lia. 7 km på 1,40. Vi gick ju inte speciellt fort som ni kanske förstår men vad gör det ? Det är rätt gött o gå ändå, man hinner se saker man inte ser annars när man kör bil. Det var så gött att komma hem och klockan var strax före 12. 

Lite senare åkte jag till stallet. Tog bort högra bakdäcket för att se om jag kunde hitta felet på bilen. Onödigt arbete för en som är så himla okunnig på bilar men hittade en grej som inte såg likadant ut på andra sidan eller på morsans bil. Dock vet jag inte vad delen heter eller vad den är till för. Men ändå. 

Vart sen lite vårstädning i höboden för att vi ska kunna få in mer hö där inför den eventuella sommaren. Sagas familj kommer imorgon och hämtar höet som vi inte ska ha kvar, som våra hästar inte äter. Vi ska hämta hö imorgon om höbonden har tid då. Det tråkiga är att vi skulle behöva åka minst 4 vändor med transporten för att fylla upp ordentligt, men hur kul är det på en skala ? Men det fick man ju i och för sig lära sig tidigt i skolan att allt inte är roligt jämt. 

Hann även med att umgås med Zorro i paddocken några minuter. Det infinner sig en sån härlig känsla när jag kan ta ut honom lös ifrån hagen och få med mig honom till paddocken och stänga in oss där för att sen när vi är klara kunna få med mig honom från paddocken och in i stallet utan att han går till hösilagebalen eller hittar på något annat. Jag får verkligen känslan av att han vill vara med mig, för han är ju lös och kan göra vad han vill. Hade klicker och godis så vi grejade med lite sånt. Något jag verkligen måste bli bättre på är att ha en plan och hålla mig till den. Oftast går jag in med hästen helt planlöst och vill göra 20 olika saker, gärna samtidigt och sen blir hästen förvirrad. Jag skulle ju kunna göra det dom första minutrarna för att känna hur hästen är för dagen men sen bestämma mig för en sak som vi antingen ska försöka lära in eller träna mer på och sen hålla mig till den grejen. Hur som så ångrar jag att jag inte filmade idag. Hade honom runt mig på en volt och han var ju sådär fin som bara han kan vara. Skulle sen ha honom att galoppera och hästen gör jämfotahopp med frambenen och sen bara hoppar rätt upp i luften. Man kan väl säga att han var sådär lagom pigg och jag kan ju bara fantisera om hur jag såg ut då det nästan vart att han jagade mig med sina framben. Hahaha! Nästa gång ska jag ha hjälm och körpisken så jag inte får honom bakom mig, det kan göra jävligt ont då! Skulle vara så kul att träna honom för Moa, men det får bli i framtiden. 

Athlas fick sig också en stund i paddocken men det vart inte lång stund då det vart kallt om händerna men vi övade vidare lite på fotgåendet, stegrade lite och viftade med hovarna. 

Ska snart ta ut Lovis och hoppa i lådan så jag har chansen att få en lika bra dag imorgon.

Undra när värmen tänkte komma ?


Inga kommentarer: