fredag 8 juni 2012

Vaccinering

Dom senaste åren har det blivit många sjukdomar man kan vaccinera sig emot. Nyheten om svininfluensan spred sig som en löpeld världen över och vips så fanns det ett vaccin mot det. Folk stod i långa köer för att vaccinera sig. Flera yngre fick narkolepsi av vaccinet. Jag vaccinerade mig inte, för jag trodde inte på det. Hade jag fått narkolepsi eller någon annan livslåg biverkning av ett vaccin som skulle hindra en eventuell sjukdom hade jag aldrig förlåtit mig själv.

Nu kan man vaccinera sig mot livmoderhalscancer och det ingår i barnvaccineringsprogramet. Hur man nu kan vaccinera sig mot en cancersjukdom. På P3 för några veckor sedan kunde man höra om en 17-årig tjej som kostat på sig vaccinering mot livmoderhalscancer. Hennes passion i livet var att fota och måla. Hon blev darrhänt och jag har för mig att hon även fick domningar i händer och armar, på grund av vaccinet. En läkare hävdar att det inte är säkert att det är biverkning av vaccinet och att det är bättre att ta vaccinet mot livmoderhalscancer och riskera att få någon bilverkning än att strunta i det och kanske behöva drabbas av cancer. På ett sätt kan jag väl hålla med, samtidigt som jag inte skulle vilja dras med en biverkning som skakningar i händerna resten av livet för att jag vaccinerat mig mot en sjukdom som jag KANSKE kommer att drabbas av. Skulle jag få en dotter nångång i mitt liv så skulle inte jag vilja att hon vart vaccinerad mot den här sjukdomen, för skulle hon få en biverkning liknande tjejens så skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Och nu till det absolut senaste; forskarna tror sig vara nära på att hitta ett vaccin mot alzheimers. "Det nya vaccinet som prövats på patienter med milda till måttliga demenssymptom har relativt få oönskade effekter" -Kan man läsa på SR;s nyhetssida. Min fråga är, ska man börja vaccinera barn mot detta också ? Och vad kommer det bli för biverkningar denna gången ?

Kort och gott kan jag tycka att vaccin kan verka bra mot en del sjukdomar, men jag har svårt att tro att man kan vaccinera sig mot allting.

Inga kommentarer: