tisdag 24 februari 2015

Inte till salu!

Idag var mina hästar inte till salu. Alla tre hästarna skötte sig när jag la ut hö i hagen och även senare när jag skulle ta ut Zorro ur hagen. Det har tidigare varit tjafs mellan Nisse och Athlas och jag vet inte hur många gånger jag har varit nära på att komma mellan dem eller bli sparkad av Nisse. Kände att det fick vara nog med det så jag hade med mig körpisken ut i hagen bägge gångerna och det var sååå lugnt och skönt. 

Ibland får man ta vad man har och eftersom jag inte har någon användbar ridbana att tillgå, men en stallplan som tillsammans med grusvägen blir helt okej stor och användbar om man bara ska tömköra lite i skritt och trav. Håller ju på med min kombinerade långa tyglar/tömkörning med lädergrimma istället för träns osv. Idag tränade vi på lite öppna i skritt och trav och efter ca 100 varv så märkte jag att han la i backen när jag bett honom att stanna, så vi tränade på stanna-backa-stanna-framåt-stanna-framåt-stanna-backa-stanna. Det var få gånger som det verkligen vart klockrent så det ska vi träna vidare på, men i det stora hela kändes det som att han lyssnade bra, gjorde sitt bästa och var följsam. Traven gick så sakta att jag inte behövde gå allt för fort för att hinna med.

Han har äntligen börjat bli lite rundare över ryggen och jag hoppas att det fortsätter så!

Kände att jag var tvungen att göra något med Athlas också så gick ut på stallplanen och tränade fotgående i olika hastigheter och varierade mellan att gå på volt och rakt fram. Han gick lös och var riktigt duktig. 

Så idag var ingen av dem till salu!

Inga kommentarer: