tisdag 9 september 2014

Det vart tömkörning med både Athlas och Zorro igår. Började med Athlas som var såå seg! Gjorde det vanliga; volter i skritt och trav och "skänkelvikningar" i skritt.  Så mycket längre har vi inte kommit i hans utbildning och just nu ligger fokuset på att finslipa det han kan och få upp lite flås på honom. Läste att en tjej jobbade en del med skritt i backe, något som jag inte alls har tänkt på men definitivt kommer lägga in på schemat framöver med alla tre hästarna. En klätterdag i veckan kanske vore något. Frågan är ju bara hur pass lång och mycket lutning man ska ha i början och hur många repetitioner man ska göra. Ska höra mig för lite. 

Zorro var lyhörd och riktigt duktig fastän vi inte tömkört såhär seriöst på en-två evigheter. Han lyssnade riktigt bra på min röst så sa jag att vi skulle trava så gjorde han det. "Skänkelvikningarna" i vänster varv gick bättre än i höger där det inte gick alls typ och det var samma sak med öppnan. Fick inte till någon vidare bra form på honom heller men körde ju på rakt bett så får prova det 3-delade nästa gång. Är bara lite rädd att han ska bli stark och bita fast i högersidan sen när jag rider, nu när han är så fin i ridningen. Men man ska väl kanske inte ta ut det i förskott. Och det är bara att träna vidare. 

När jag var klar med stallet och allt rörande hästarna så friserade jag Ria lite innan vi drog åt skogen. Gick pyttelilla rundan så hon fick vara lös och jag kunde ta lite kort på henne. Imorgon blir det väl en normallång promenad för hennes del, för hon såg så fräsch ut. 

Har tänkt att jag ska ta Zorro och Athlas på samma dag, varannan dag och andra dagen ta bara Gustav. Då kan jag hinna med lite annat pyssel efter att jag grejat med Gustav. Så som persedelvård, hämta hö, raspa hovar, städa i sadelkammaren eller bara åka hem. Jag tror stenhårt på detta!

Nu vart det mycket svammel! 

Bjuder på en bild från skogen.

Godnatt!  

Inga kommentarer: