fredag 8 augusti 2014

Besök inte djurparker!

Något jag lagt märke till den senaste tiden är att fler och fler utav mina ansiktsvänner besöker djurparker. Mina föräldrar tillsammans med min moster och hennes karl är bara några utav dom, men inte förrns imorgon. Tänkte skriva ett inlägg på fejsbok men för att inte förstöra upplevelsen för mina föräldrar med sällskap innan dom hunnit uppleva den så väntar jag lite tills imorgon kväll typ. Nåväl. 

Det är ett tag sedan det uppdagades, Parken Zoo i Eskilstuna hade avlivat flera utrotningshotade djur och lagt dom i en frys för att göra plats för mer attraktiva djur, av den enkla anledningen att hålla besökarantalet uppe för att få in pengar. Det vart ramaskri och granskningar på granskningar. Löpsedel efter löpsedel och snart kom det fram att det var flera djurparker som också bytte ut sin djur för att få in nya. Aggressiva inlägg haglade över nätet. Folk var besvikna. Ingen skulle bannemig ta med sina barn till deras djurparker om dom betedde sig på det viset! Det är ett tag sedan. Tiden går. Man kan inte minnas allt.

Något som hände för sisådär 6 månader sedan var dock att det skrevs om Marius, den fullt friska 1,5 åriga giraffhanen som skulle avlivas för att han var ett så kallat överskottsdjur. Protesterna haglade. Det hjälpte inte. Marius avlivades och fick äran att bli mat till parkens rovdjur. Hemskt! Fast, det hade varit minst lika synd om kossan/fåret/geten eller annat djur som hade fått sätta livet till för att bli föda om det inte hade varit Marius tur. (Och hur många friska djur avlivas inte för våran skull, varje dag ?!)

I mars i år var det ännu en artikel från Köpenhamns Zoo, där Marius hade blivit avlivad. Några lejon skulle gå nästan samma öde till mötes. Inte som foder dock men dom skulle avlivas, för att en ny hane skulle komma till parken. Sjukt tycker jag. 

Men det är inte bara det som är. Djuren är inte tillräckligt stimulerade utan vandrar fram och tillbaka, avstängda, längs staketet. Djurparker sägs jobba för att bevara utrotningshotade djur, men till vilket pris ? Och hur många av dom djuren släpps verkligen ut i det fria sen för att kunna föröka sig ? Om dom bara finns i fångenskap, vad är det då för vits med att fortsätta ha dom kvar ? Om en djurpark avlivar utrotningshotade djurarter för att få in andra djur på sina parker, hur stor del lägger dom verkligen på att bevara dom utrotningshotade djuren ? 

Ska man verkligen på djurens bekostnad gå till djurparker för att göra barnen glada för en liten stund ? Eller för att återuppleva gamla minnen ? Det hjälper inte djuren. Jag har också besökt djurparker så sent som för några år sedan. Jag visste inte bättre. Tänkte desto sämre. Ja, jag äter kött. Kött är också djur. Men låt oss börja vid djurparkerna. 

Hos Djurens Rätt finns det lite fler argument till varför man INTE ska besöka djurparker! 

Artikel om dom avlivade djuren hos Parken Zoo
Artikel om Marius
Artikel om dom avlivade lejonen

Ett kort jag tog på en lejonhane på Parken Zoo i Eskilstuna en Junidag 2010, när jag inte visste bättre. 

Tiden går fort. Men glöm aldrig!

Inga kommentarer: