onsdag 6 augusti 2014

Avramling

Vilken skitdag igår alltså. Det började bra, jag var ute i god tid och var in till marieberg och köpte det förbannade bettet. Ångrade mig dock lite i efterhand, hade nog varit bättre med fasta ringar för att minska nyp-risken. Köpte även en ny handsfree. Åkte direkt till stallet och tänkte åka med Gustav till ridhuset men fick först hjälp av morsan att konka ut mellanväggen vid gamla stallet, åkte och köpte spån och sen var det dax. Borstade och provade så tömkörningsgjorden passade, packade in grejer i bilen, höjde frambommen, borstade Gustav och morsan kom ut. Han gick på och mamma stängde bakbommen och han la i backen och man fick en olustkänsla att han antingen skulle försöka komma över bakbommen eller ta sig över frambommen. Han tittade bakåt och vart stark så det kändes som att om han hade tagit i lite mer så hade han försökt vända sig. Har ingen kamera i transporten längre då monitorn har pajjat så man vill ju inte åka om det inte känns hundra okej. Vi lastade ur Gustav och slängde in honom i stallet medans mamma åt och sen skulle vi konka in mellanväggen igen. Tyckte det tog sån tid så jag tänkte tränsa och rida i paddocken istället. Öppnar boxdörren med tränset i handen och han vänder rumpan mot mig. Där borde jag ha lyssnat på honom och struntat i det hela, men envis som jag kan vara ibland gick jag in och satte på honom tränset och gick ut med pall och häst för att hoppa upp. Till saken hör att han är så himla stor och jag har ingen sadel så när jag ska upp får jag lite ångest inombords. Inte över att han är stor så han är otäck men det är bara så svårt att ta sig upp. När jag stått där ett tag kom morsan och Åsa ut och det vart flummigt. Lyckades till slut ta mig upp och skrittar till paddocken där han börjar trava, jag har långa tyglar, försöker bromsa samtidigt som jag försöker hålla mig kvar. Allting blir tajkon och han svänger till höger och jag till vänster och ramlar av. Får svårt att andas och kommer ihåg hur morsan skriker till mig att jag ska andas och ligga ner. Har sen något svagt minne av att jag sitter på hästen igen och sen plötsligt står i stallet, men hur och att jag kom upp på honom igen och när jag satt av har jag inget minne av. Käften på mig gick i ett och jag tjatade om samma saker hela tiden. Detta hände runt 17-tiden. Vid 21 tiden hade mamma och pappa lyckats tala mig till akuten. Då mådde jag ju bättre men hade ont i bäcken-området och ländryggen. Tung i huvudet och trött. Lätt hjärnskakning och ev spricka i bäcken/höft men skulle åka in idag om jag hade lika ont eller ondare för att röntga. Men man är ju så fet och det har väl skyddat hyfsat så det onda är nog bara muskulärt. Fick sova kvar i en trång gästsäng hos morsan o farsan för lite uppsikt och fick komma ikväll. Har nog aldrig varit så skönt att komma hem till min äckliga, ostädade lägenhet. Sov mellan 19-22, tog ut Ria och nu sitter jag här en stund. Fick såna jävla svettningar förut och ska väl snart in i duschen innan jag går och lägger mig igen. 


En bild på Ebbe som jag tog innan det vart som det vart med avramlingen. 

Blir ingen mer barbackaridning på Gustav iaf. Idag har jag börjat klicka in honom för att lära in backa utan att dra honom i munnen och så ska han få lära sig att stoppa ner huvudet i grimman och ta på sig tränset. Tänk vilken positiv människa jag kommer bli. Tänker inte trickträna honom, det har jag tre andra hästar jag kan göra det med, utan gör detta för att stärka relationen med honom för att han inte ska behöva känna att han inte vill vara med och vänder rumpan mot mig i boxen. 

Mycket svammel som vanligt. Nu ska jag ta mig in i duschen. God natt!

Inga kommentarer: