söndag 2 juni 2013

Igår var jag med Jill och Annika till Berga naturbruksgymnasium på kaninutställning. Det var kul men samtidigt väldigt långdraget då vi var där kl 9 men inte fick åka hem förrän kl 15. Som tur var hade dom Bergadagarna också så skolan var öppen så man kunde gå runt och kika på djuren och dom hade även en kadrilj med 4 rid och 4 travhästar, några hade lydnadsuppvisning med sina vallhundar, en vallade kvigor med sin vallhund i en hage och dom körde rund med ponny o vagn. 

Vi var in i svinstallet och kollade + klappade på grisarna. Dom var sååååå himla stora men så mysiga. Tycker synd om dom när man vet att dom kommer slaktas bara för att ätas och att jag är en av dom som äter. 

Var sen till ladugården. Korna står uppbundna på golv som är för korta i princip, vill dom stå mer utsträckta får dom stå med bakklövarna i skitrännan liksom. Det stod två kor i varsina boxar som nyligen hade kalvat. Visst var det gulligt, men det blev mindre gulligt när man kom på att dom kommer säras på om någon dag. Såg en liten kalv som låg i en kalvbox. Bur kanske är bättre ord för det. Dom är tydligen i dom burarna i en vecka och den såg ganska liten ut så den har väl säkerligen blivit fråntagen sin mamma några dagar innan. Usch. 

Hur som. På kaninutställningen fanns det alla möjliga raser i olika färger och öronstorlekar. Uppfödarna/ägarna var givetvis stolta över sina djur, det är en konst i sig att avla med färger osv men något jag förvånades över var synsättet på kaninerna. Fick uppfattningen att många inte såg dom som en levande varelse med känslor och vilja. Vi pratade med en tjej som föder upp en del raskaniner och hon är av sorten som avlivar kaninerna om dom har tex fel färg osv. Tydligen får inte den rasen ha vita klor och hon hade fått en kull med några ungar som hade vita klor som hon avlivade. När det har gått så långt så har man inget intresse för kaninen i sig och borde då inte hållas med kaninutställningar tycker jag. 

Låter som att allt var skit igår men det var det faktiskt inte! Det var roligt att komma iväg och med trevligt sällskap! :) 

På kvällningen när jag hade kommit hem och var trött och riktigt pmsig och Lovis bara åt två tuggor av burkmaten jag hade gett henne så bestämde jag mig helt enkelt för att tvångsmata henne. Är trött på att behöva slänga burk efter burk för att hon bara tar några tuggor och sen totalvägrar. En burk mat på 370g är inte mycket kan tyckas, tills du ska börja tvångsmata. Fick iaf i henne 2/3 av burken och sen gav jag mig. Skällde inte på henne eller något sånt utan höll bara i henne och tryckte i maten i munnen på henne. Jag sa att hopn var duktig varje gång hon svalde maten och varje gång jag tog ny mat i handen så höll jag det bara framför henne så hon hade möjlighet att ta maten själv om hon ville, innan jag tryckte i det i munnen. 

Nu ska jag packa in Lovis i bilen och åka till marieberg, behöver en ny duschslang. Återkommer säkerligen ikväll med Lovis klippning som inte är klar ännu och lite annat. 

Ni får hålla till godo med en förebild på den oryckta sidan så länge. 

Inga kommentarer: