onsdag 1 maj 2013

1 maj och röd dag. Medan andra skryter om sin bakfylla och ledighet så kan jag skryta med att jag ska jobba eftermiddag och har 210% betalt. 

Förra året satt jag hemma och kände mig så ensam då jag inte hade blivit medbjuden hem till någon eller något. I år blev jag förvisso bjuden till Thezz men valde att pyssla med hästarna istället. Tömkörde Athlas i paddocken och han har nog aldrig gått så bra som han gjorde då. Zorro fick sig en vårstädning. Klippte bort toffsarna i öronen, nacken, under hakan + hovskägget som hade vuxit ut vid raspen på hans skenben. När ett djur tappar mycket päls på ett ställe så att det nästan lossnar som koker och det syns skillnad på en gång när man tar bort det, då kan jag inte sluta ta bort päls. Zorro hade så precis under luggfästet och fyfan va kul det var. Kan tänka mig att jag hade stora tindrande ögon när jag tog bort det.

Har äntligen fått bort nästan all rasp, det är inte mycket kvar iaf. När jag ändå höll på och kratsade hovarna så passade jag på att kolla i hovskägget om jag kunde hitta mugg men det var bara som lite mjäll på typ ett litet ställe på varje hov. Var ju svårt att kolla i karlederna dock för all päls men jag kunde inte se någon mugg. Har aldrig varit med om en nordsvensk som har så mycket hovskägg som han har. Försökte massera också men det gick bara att dra längsmed musklerna och inte över för då stod han inte still. Han har blivit mycket fylligare över ryggen så nu skulle han behöva en koll av Marina igen. 

Köpte fresten flexikoppel och sele till Lovis igår och åkte till skärmarboda naturreservat och gick. Det var verkligen super att ha, att jag inte tänkt på detta förut. Terrängen var dock inte den bästa i början och speciellt inte för en hund i Lovis storlek. Vi skulle upp för en trapp med ganska smala fotsteg och Lovis som inte är så van vid att gå i trappor vart stel som en pinne men med lite stöd ifrån mej så kom hon upp. Såg framför mig hur hon skulle halka och bryta sig i den trappen men vi kom upp för den helskinnade. Tror det var 3 km runt men det räckte gott och väl för oss. Nästa gång ska jag nog ha med mig både fika och kamera.


Inga kommentarer: