lördag 3 november 2012

Jag blir så ledsen när jag hör några av mina vänner berätta hur dom blir behandlade av sina karlar ibland. Hur dom blir nedtryckta psykiskt  Inte varje dag. Inte hela tiden. Men ibland. Fastän dom inte borde. Och fastän dom inte ska acceptera detta så gör dom det ändå. 

Jag ser inte allt som händer hemma hos dem. Men av berättelserna att döma kan man nästan likna deras familjesituation likt mor och hennes 12 årige son. Det är HON som diskar. Det är HON som tvättar. Det är HON som lagar mat. Det är HON som gör rent i lådan till HANS katt. Det är HON som damsuger, tvättar golv och hänger tvätten samt byter sängkläder. Vad gör HAN då kan man undra ? Jo, HAN skapar arbete åt HENNE genom att inte plocka undan efter sig eller hjälpa till att sköta hemmet, för att HAN anser att det är HENNES arbete då HON inte har jobb. 

Ja, om min partner inte hade jobb så skulle jag bli störd om han bara satt och spelade hela dagarna och inte hjälpte till hemma. Men för den sakens skull ger ju inte det mig rätten att inte ta reda efter mig för att jag jobbar. Har man en sambo så är man TVÅ om ett hushåll, OAVSETT! Om hon också hade jobb, skulle ingen av dem behöva städa hemma då ? Jag svär på att HON hade fått ta allting ändå. 

Börjar dom bråka och HAN känner sig vilsen och inte vet vad HAN ska säga så trycker HAN lite på HENNES ömma punkt i stil med; Du har så dåligt med pengar och jag är så stressad över ekonomin. osv.. Just för att HON ska känna sig underlägsen och rädd för att bli lämnad. HON tystnar. HAN har vunnit ännu en gång och slipper undan. 

HON skriver på facebook hur mycket hon älskar honom. Att HAN är det bästa som har hänt HENNE. 

Jag förstår inte! Här kommer några frågor som jag ställer mig själv; 

  • Hur länge orkar man leva som någons hemmafru ?
  • Hur länge orkar man bli nedtryckt på det viset ? 
  • Hur kan HAN vara det bästa som hänt HENNE ?  
  • När ska HON förstå att HON skulle kunna ha det bättre ? 
  • När ska HON vakna ? 
Svaret på frågorna är jag vet inte, men för länge. Jag har aldrig varit i den hennes situation, jag har aldrig haft en sambo. Men jag är ändå vuxen nog att tycka att det är fel! Sådär levde dom förr i tiden då männen var ute och jagade/jobbade och fruarna var hemma och passade barnen, serverade männen mat när dom kom hem och skötte hemmet. NU ÄR DET 2012!! Inte 1912!

Klart hon får leva ihop med honom om hon vill det. Har bara svårt att förstå hur hon står ut..

Inga kommentarer: