lördag 5 maj 2012

"Du är en bra lyssnare!"

Var på återbesök med Lovis i torsdags. När det var vår tur att gå in så hann jag inte ens ställa Lovis på vågen innan André började trycka henne på ryggen o greja. Han tyckte att hon såg stel ut när hon reste sig och att hon gick stappligt med bakbenen och att hon försökte avlasta vänster bak när hon stog upp. Han tog temp på henne, 39 visade den. Han sa att det inte var någon fara men att det ju ska ligga lägre. Han klämde och kände på bakbenen. Lovis hade nog blivit nypt av Gina när dom var ute i rasthagen medans jag mockade. Troligen skulle Gina vakta sitt ben och det var dumt gjort av mig att inte ta bort det innan jag gick därifrån, så Lovis hade sår på örat också. André kom fram till att det var nå med skelettet, växtvärk typ men om jag ville så kunde vi säkerställa detta med röntgen men hade förståelse för om jag ville strunta i dt iom att det var en hel del hundar före den dagen. Jag sa att jag måste tänka på plånboken. Och då var det inte längre något snack om nån röntgen, men hon skulle få smärtstillande i några dagar. (Dock tyckte jag inte att hon gick stappligt idag, innan jag hade börjat med smärtstillande, men nu när jag ändå har plockat ut det och betalat så kan hon väl få det så får vi se om hon upplevs bättre när det är slut) Vi tog blodprov också för att se hur värdena låg. Det var min favvo assistent som hade hand om det och hon hade med sig en praktikant från skara som läste till djursjukvårdare. Jättetrevlig var hon och dom frågade om hon fick sticka Lovis och givetvis fick hon det. Man måste ju få träna om man ska bli duktig. Urean var fortfarande inte bra så det vart höjd dos laktulos. Frågade om jag kunde ge henne nånting som stabiliserar magen så hon inte blir så lös. Han sa att fil går bra men även att canicur är bra för magen. Det stog även i hemgångsrådet att hon skulle ha canicur i en vecka. Jaha, men det är ju inte så att hon slutar med laktulosen efter en vecka och canicuren kostar en del, pengar som jag inte tänker lägga på en veckas oral pasta när jag kan köpa fil istället. Jag sa också att jag inte vill komma på återbesök på ett tag nu då jag har annat att lägga pengar på än att åka till strömsholm en gång i månaden, det lät som att han förstog.

När jag satt med Lovis i väntrummet kom en kvinna i 50års åldern och satte sig bredvid. Hon hade inget djur med sig i väntrummet. Hon frågade om hon fick hälsa på Lovis och det fick hon. Hon var så farsinerad över hon stor hon och mysig hon var. - Jag älskar hundar, oavsett hur dom ser ut och är, sa hon. Jag frågade vad hon hade för djur. En vit boxer tik, sa hon. "Hon har cancer och vi behandlar henne med sytostatica (stavning?!) en till två gånger i veckan. Hon kommer säkerligen inte överleva sommaren, men vi gör det här för att hon ska få ett bra avslut på livet, hon har inte ont nu. Cancern sitter på allt det kommer åt, ryggraden, levern osv. Vi åker från stockholm och vi får inte ut nånting på försäkringen. Vi är uppe i ungefär 140 tusen." Jag frågade hur gammal hunden är. 7 år får jag till svar. "Förlåt att jag sitter och pratar om massa tråkigt, men det är mitt sätt att bearbeta sorgen och du är en bra lyssnare." Det kändes bra att höra. 

Jag förstår hur hon känner, man vill göra allt för sina djur. Men även jag har kommit till det stadiet att man inte orkar oroa sig längre och man kommer till insikt att man måste tänka på plånboken och djurets bästa. Jag vet nte hur länge till jag orkar hållas med mediciner, höga utgifter på mat och vet.kostnader osv. André har sagt att dom vill fylla på stoppet i blodkärlet som dom gjorde i julas. Jag tvekar lite. Strömsholm står för kostnaden, men det som gör att jag tvekar är att hjärtat stannade på henne förra gången. Kommer det göra det igen ? och om det gör det, får dom igång henne då ?  Eller ska hon behöva vara ett offer för att dom vill prova och se om dom lyckas ? Och om jag låter henne opereras igen, kommer hon bli bättre då eller kommer det förbli som det är nu ? Det är många frågor att ställa sig själv. Hon ska ju ändå inte behöva vara som ett försöksdjur.

Det är pissväder ute med blåst och skurar. Tänkte lägga spår idag men får se om vi slänger ut korvbitar i skogen istället. Ska väcka Lovis nu och kila iväg till hästarna. Hejsan sålänge ! 

Inga kommentarer: