fredag 6 september 2013

Idag är det fredag. Hela dagen till och med.

Ska bo hos föräldrarna i helgen då dom åker till Göteborg vid lunch idag och kommer hem på söndag. Skulle ha jobbat eftermiddag men tog ledigt idag för att vara hemma i tid och fodra djur osv. Och vad passar väl egentligen bättre än att kickstarta helgen med lite Moa-träning ? Brukar ha Athlas på träningarna men idag tänkte jag ta Zorro och träna långa tyglar. Har så mycket att lära Athlas att det är bättre jag tar honom nästa gång istället så jag hinner träna med honom tills dess och Athlas funkar ju ändå inte på långa tyglar. Det är väl lite det som är bra med att ha två hästar, är det något som inte funkar på ena hästen så funkar det oftast på den andra så det finns alltid en häst tillgänglig eller vad man ska säga. 

Brukar alltid träna med aktuell häst dagen innan för att känna vart vi står och vart jag vill så jag vet det till träningen. Igår var inget undantag så jag började med långa tyglar. Båda hållen, volter, snett igenom, öppna i skritt. Provade trav med mig på både "rätt" och "fel" sida. Inga större problem och vi slutade där. Plockade av tyglarna och galopperade honom lös vid sidan. Vänster gick så himla bra och vi ökade och kortade galoppen lite, samt travade rakt fram några gånger. Det var lite svårare dock då han fick bråttom. Han flyttade sig mot mig till vänster helt klockrent och vi provade åt höger också det gick bra men ändå lite knackigt. Höger sida har vi inte jobbat med så mycket då jag oftast inte får vara på den sidan men igår fick jag det. När han skulle galoppera slog han med frambenen och vart nästan så han jagade mig. Nästa gång ska jag sätta på han snöre och longera honom i galoppen åt det hållet så jag får honom på lite avstånd istället. När vi var klara så rann svetten. Nej inte på honom, på mig givetvis. Men jag var såå nöjd och glad och det var nog han med! På lördag ska han få komma ut på promenad så han får lämna gården. Får inte hållas i paddocken varje gång, då tycker han snart att det är tråkigt. 

Ska ta och hoppa in i duschen och packa ordning till mig och Lovis så vi kan åka. Ha en bra dag !


Inga kommentarer: