onsdag 6 mars 2013

Om kvinnor som mördats

Jag minns hur jag för bara några få år sedan satt hemma hos föräldrarna och bläddrade i Aftonbladet. I tidningen kom det upp några sidor om kvinnor som blivit dödade av sina män. Minns att siffran då låg på 153 kvinnor. 

Här om dagen slog det över till 201 dödade kvinnor på 13 år, det är alltså 48 dödade kvinnor sedan jag uppmärksammade detta i tidningen första gången. Ändå verkar inte myndigheter vilja göra något för att det inte ska hända igen. Och igen. Och igen. 

Fredagen den 1 Mars kunde man höra på nyheterna om Susanne Hasselsjö, 45, som skjutits till döds av sin ex-sambo. Hon hade polisanmält honom för misshandel, men det hände inget då hon inte hade några synliga skador. Då är det alltså okej att misshandla någon psykiskt, för det syns ju inte på offret att den blivit utsatt för det. Hon hade också ansökt att få kontaktförbud, något som också avslogs då han inte var känd sedan tidigare och av myndigheter inte ansågs farlig. Några dagar senare var hon dödad. Ett kontaktförbud hade aldrig hindrat honom från att döda Susanne, men ännu en gång räckte myndigheter en kvinna fingret och hon fick betala med livet. 

Tidningarna, främst expressen, hade stora rubriker om detta fredag, lördag och söndag. På måndagen hade mordet på Susanne börjat få allt mindre plats och idag hittar jag ingenting om det på varken expressen eller aftonbladet utan att behöva söka på deras sajter. Men jag kanske ser dåligt ? 

När ska kvinnors rädsla och oro för män börja tas på allvar? Ska jag som kvinna behöva vara rädd för att inte få hjälp om jag också skulle hamna i en sån situation? 

Uppenbarligen är inte Sverige så jämställt och med sån bra kvinnosyn som vi vill tro att det är med tanke på alla dödade kvinnor som begärde hjälp, men som aldrig fick någon hjälp innan dom mördades. Eller tjejen, vars så kallade pojkvän som tryckte in sina fingrar i tjejens slida för att "kontrollera så hon inte varit otrogen". Ja, ni hör ju själva hur det låter. Han dömdes för grov kvinnofridskränkning och våldtäkt men hovrätten ändrade det till olaga tvång och hävdade att mannens sk otrohetskontroll inte varit sexuellt.

Den dagen jag kanske blir drabbad behöver jag ju inte räkna med någon större hjälp ifrån samhället. 

Läs om mordet på Susanne Hasselsjö här!
201 kvinnor har mördats av sina män sen år 2000. Läs mer här!
Läs krönikan "Domen ett slag i ansiktet på Sveriges alla kvinnor" här!  




Inga kommentarer: