lördag 23 februari 2013

Då har den här dagen snart också gått.

Har senaste veckan tyckt att Lovis har mognat lite mer och börjat lyssna bättre på mig. Och jag har börjat vara mer konsekvent. Har jag sagt att hon ska sitta så har jag varit noga med att hon inte bara sätter sig och sen reser sig utan också sitter kvar tills jag säger varsågod. Har hon inte gjort det har jag tagit tillbaka henne dit jag satte henne första gången och satt henne igen. Givetvis tjatar jag inte på henne hela dagarna, men har en förhoppning att mina ord får en större betydelse annars också när jag ber henne göra något.

Idag fick Zorro lite pyssel, något han verkligen såg ut att gilla. Det var ju över två veckor sedan jag red senast och jag vet väl inte om jag red så värst heller då jag har bestämt mig för att låta honom skrittas ut någon gång ibland för att lämna gården och se något annat, fram tills jag åker in med honom till klinik och kollar honom. Kommer nog inte ha råd att åka förrän i början på maj dessvärre. Men nu när jag är medveten om att han har problem så blir det ju ingen ridning som påfrestar honom på det viset. Hur som, red barbacka för att inte ha någon sadel som ev klämmer där den inte ska, och sen hans vanliga grimma med tyglar fastsatta i sidoringarna. Provade att skritta på korta tyglar en liten bit för att se om jag kände skillnad och ja, han sökte sig nog lättare neråt denna gången. Provade trava men han hoppade likt förbannat in i traven. På hemvägen stannade vi och så frågade jag; Kan du backa ? :) Med min glada positiva röst. Tro på fan att han gjorde det. Han var så glad och det strålade om hela honom. Hoppade av sen och gick med honom resten av vägen. Vi stannade, backade, gjorde yoga på vardera sida osv. Underbara häst! Ska spara ihop lite pengar så jag kan åka till en sadelprovare sen när han är hel igen. När vi kom tillbaka vart det massage på rygg och kors (han kändes spänd på höger sida), sprayade raspen med något medel jag köpte av Thezz och sprayade strålarna med äppelcidevinäger, så nu är han ju nästan som en helt ny häst ;) 

Imorrn är det Athlas tur att få en borstning. Nu ska jag lägga in lite räkningar på betalning och sen ska jag väl in i tvätthallen och spola av mig lite. Tjing!


Inga kommentarer: