tisdag 17 januari 2012

En helt vanlig dag !

Bortsett från gångerna när jag och Lovis var ute i natt så gick vi inte upp förän 10.30 idag. Jag har gått och blivit så seg på mornarna. Mimmi var över hit och lämnade min form och bunke och sen tog vi sällskap till ICA där hon skulle in och handla och jag skulle ut och gå. Svängde in hos veterinären och vägde Lovis, 35,3 visade vågen, dvs röda siffror eftersom hon hade gått ner 1kg sen i torsdags. Gick bort till gamla OK macken och vände typ och började nojja och förbereda mig för att få åka till strömsholm, hon åt dåligt igår och har sovit mycket senaste tiden. Kom hem och slängde maten som var i matskålen och gav henne ny mat utan att ha på olja och hon åt lite granna, höll igång friskt och sen däckade hon.

Kl 13 var vi hemma hos mina föräldrar, hade lovat mamma att ta ut hundarna och ge hästarna hö. Efter det mockade jag och Lovis gick runt i stallet och försökte hitta på lite dumheter och när jag mockar inne hos Zorro kommer hon in i boxen och ruskar på huvudet, som hon kan göra ibland när hon tagit nånting. Trodde först att det var hästskit men fick till min fasa se att det var något rött. Känns ju sådär att behöva köra in fingrar i munnen på henne för att antagligen få ut en död mus eller nå. Mycket riktikt så var det typ huvudet och en bit av ryggen från en mus, hur äckligt som helst ! Mockade på, gjorde höpåsar, böt vatten och sen vare klart. Lekte lite med Lovis på gräsmattan en liten stund innan jag släppte in henne i huset för att jag skulle rida.


Tog in Zorro och gjorde iordning honom och tänkte att jag skulle kolla om dressyrsadeln passade bättre nu, vilket den gjorde så red i den idag och gud vad konstigt det kändes i början ! Red i skogen, över R50 och runt på travslingorna där och han skötte sig verkligen hur bra som helst och inga tendenser till att försöka sticka med mig. Red tillbaka över R50 igen och skulle den här gången rida på typ raksträckan bredvid vägen där han alltid sticker med mig. Först kom det en lastbil bakifrån på stora vägen så Zorro stack in i skogen med mig, sen började han trä ner huvudet så jag vart arg och sparkade till honom med skänkeln så han var nära att dra med mig. Travade en liten bit och släppte efter lite med tyglarna och sa att det var okej att galoppera. Sagt o gjort så galopperade vi som om vi var skjutna ur en kanon. Det var nog nästan snudden på sken. Såg sen att sadeln hade åkt bak en liten bit så han kanske skulle behöva bli lite smalare eller så behöver jag spänna sadelgjorden lite hårdare. Hur som helst så fick jag stopp på honom precis innan vi kom ut till grusvägen och sen travade vi nästan hela vägen till morsan o farsans granne. Han luktade svett sen. Jag med. Vet inte vad det har blivit av honom, men det är som att han lever i ständig rus, ögonen snurrar ju nästan på honom. När vi hade kommit tillbaka stod han och gnäggade efter Nisse som var ute med morsan, fast Athlas var kvar hemma i stallet. Sen Zorro var klar och Athlas hade blivit borstad och klar så snackade dem om Rolf-Göran Bengtsson på radion som var på och sen spelade dem upp några hästar som gnäggade och givetvis så svarade både Zorro och Athlas xD Så klockrena !

Inga kommentarer: